Verschillende soorten online marketing. Welke zijn er?
Een van de beste manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen is door gebruik te maken van online marketing. Om hier gebruik van te maken kan je kiezen uit verschillende soorten online marketing.
Deze verschillende vormen kunnen iedere onderneming op een andere manier helpen. Het kan dus goed voorkomen dat een manier die voor je concurrent goed werkt, juist bijna niets doet voor jouw bedrijf.
SEO
Een van de meest bekende vormen van online marketing is SEO. Deze afkorting komt uit het Engels en staat voor zoekmachineoptimalisatie. Door de website te optimaliseren zal deze hoger in de zoekresultaten van Google eindigen.
Een van de voordelen van het gebruik van SEO is dat je geen betaalde advertenties nodig hebt om bezoekers naar je website te krijgen. Je hoeft dus niet per klik te betalen om bezoekers naar je website te halen.
Email marketing
Eigenlijk zegt de naam email marketing al genoeg. Hierbij staat het verzamelen van emailadressen van mogelijke klanten centraal. Hoe meer emailadressen je verzamelt, hoe beter je de email marketing uit kunt voeren.
Je kan verschillende manieren gebruiken om e mailadressen te verzamelen. Je kan bijvoorbeeld kortingsbonnen uitdelen aan bezoekers van je website. Zo kom je achter de gegevens van je klant en leer je wat zijn of haar interesses zijn.
Search Engine Advertising
Waar het bij SEO over niet-betaalde zoekresultaten gaat, is dat bij Search Engine Advertising een heel ander verhaal. Hierbij betreft het advertenties in Google. Adverteren in Google wordt ook wel SEA genoemd.
SEA is een vorm van online marketing waarbij je zoektermen of zoekopdrachten aan je advertenties koppelt. Zodra iemand een zoekwoord intypt, zal Google jouw advertentie tonen. Het resultaat is dus meteen zichtbaar maar dit dient wel per klik betaalt te worden.
Social Media marketing
Een van de vormen waarmee je als bedrijf dicht bij je doelgroep staat is Social Media marketing. Steeds meer mensen zitten in hun vrije tijd op Social Media. Het is dus belangrijk om bij Social Media marketing de toon wat luchtiger te houden dan bij zakelijke advertenties.
Een voordeel van Social Media is dat je via deze weg eenvoudig nieuwe producten kunt verspreiden. Wel blijft het belangrijk om gebruik te maken van een gedegen marketingstrategie. Hierbij gaat het erom wanneer je doelgroep actief is op Social Media en wat jouw doel is.